Goeiemorgen!!
We hebben - waarschijnlijk - het hoogtepunt van de reis meegemaakt! Een 'overnight cruise' - om 9.30 uur weg en de volgende dag om 12.00 uur weer terug - op de Doubtful Sound. Maar daarover zo meteen meer.
Toen we vanuit Queenstown richting fjorden reden, naar de zuidwest kust, begon het weer te veranderen. Van strakblauw naar halfbewolkt, naar buiig. Aanvankelijk waren we van plan om in Te Anou te overnachten, maar gezien het weer besloten we door te rijden naar Milford Sound. Eerst eten inslaan en nog eens ruim 2 uur in de auto. Hoe dichterbij we kwamen, hoe donkerder het werd. Tegen de tijd - 18 uur - dat we er waren, hoosde het. We zijn de camper niet uitgeweest. Er was trouwens ook niks. Een kleine camping met weinig faciliteiten. Lekker knus met de regen op het dak. De camper schudde de hele nacht heen en weer, zo hard waaide het. Vroeg erin en vroeg weer op. We hadden gehoord dat er overdag bussenvol Japanners kwamen, dus besloten wij de eerste boot te nemen voor een cruise door het fjord. Een zaligheid! We waren met ca. 30 mensen. En het bleef regenen.....
.JPG)
.JPG)
Men zegt dat Milford Sound het mooiste is als het regent. Nou, dat hebben wij dan maar mooi meegemaakt!! Duizenden watervalletjes die langs de bergen naar beneden kwamen. Heel apart, die wolken die zo laag boven het water hingen. Het water was helemaal zwart van alle regen die er gevallen was. Normaliter zijn de fjorden turquoise. Het regenwater blijft echter op het zoute water staan, waardoor het zwart kleurt. Pas als het twee weken niet heeft geregend is de turquoise kleur weer zichtbaar.
We zagen pelsrobben en pinguins (dezelfde die we eerder hadden gezie
.JPG)
n: de fjordlandkuifpinguins). En weer konden we ze van behoorlijk dichtbij gade slaan.
.JPG)
Om 11 uur waren we weer terug en gingen we direct en route richting Te Anau. Het bleef regenen en toen we de Homer Tunnel bereikten, sneeuwde het zelfs. Er lag een mooi laagje hagelwitte sneeuw op de bergen. De sneeuwschuiver stond al klaar, maar op de weg bleef de sneeuw niet liggen. Gelukkig.
Veel kea's waren daar trouwens (bergpapegaaien). Zo brutaal als de nacht. Ze sprongen bovenop alle auto's die een (foto)stop maakten.
.JPG)
.JPG)
.JPG)
Tegen de tijd dat we bij Te Anau waren, was het weer het mooiste weer van de wereld. Wel fris. Maar dat hadden we op de radio al gehoord: er zou een koufront van zuid naar noord trekken.
Bij het visitor centre boekten we een cruise met overnachting op de grotere, maar minder drukke Doubtful Sound. We reden door naar Manapouri, want daar zouden we de volgende ochtend vertrekken. Een klein gehucht met twee campings. De eerste was klein, knus maar zeer gammel en ouderwets, dus besloten we naar de ander te gaan. Die was ruim, met blik op het meer, maar net zo ouderwets. 't Was net of we in de 60'er jaren waren terecht gekomen. Bruin en oranje sanitair. Oude posters aan de muur. Peace tekens enz. De camping werd gerund door een 'opa en oma'. Ze waren allebei zeker tegen de 80 en waren de hele dag in de weer om de boel een beetje aan kant te houden. Schuifel, schuifel..... Geweldig om te zien. Geen haast, alles op z'n tijd en keurig schoon allemaal. Op het terrein stonden zeker 20 oude Morris auto's, ook oldtimers net als het echtpaar. Allemaal uit de hand gelopen hobbies, zo leek het.
Gisterochtend begon het avontuur op de Tutoko, de boot waarop we de Doubtful Sound zouden verkennen. Eerst met een soort ferry het immens grote Manapouri Meer over, toen met de bus over de Willmot pas (10 km) en daar lag onze boot al te wachten.
.JPG)
Spannend: er konden 10 mensen mee. We waren met z'n achten: 4 Amerikanen, 2 ZuidAfrikanen en wij. En een stuurman, annex gids en een kok, annex 2e stuurman. Sean en Jason, twee jongemannen die dit werk met veel plezier deden. We werden NB ontvangen met een glas champagne in de zon, op het dek!! Heerlijk. Toen we eenmaal gingen varen werd het frisser buiten, maar dan kon je je op kleden. We zijn veel op het dek geweest om te genieten van alles wat we zagen.
.JPG)
.JPG)
's Middags 'moest' er gevist worden. 't Was de bedoeling dat we ons eigen avondeten gingen vangen. Nou, dat viel niet mee..... Tineke had al snel beet, maar kreeg de techniek om de vis aan de haak te slaan maar niet onder de knie. Tot 2x toe was 't aas opgevreten zonder dat ze iets gevangen had en toen gaf ze er de brui aan. Rene had eerst geen succes, maar toen Sean besloot een stukje verder te varen, ving hij er vier achter elkaar (3 verschillende soorten, o.a. blue cod). Het meeste van iedereen! In totaal waren er nu zo'n 10 vissen, genoeg voor iedereen.
.JPG)
Maar, Jason was niet tevreden. Dit was genoeg voor het hoofdgerecht, maar er moest ook nog een voorgerecht op tafel komen. Dus: hij trok zijn duikuitrusting aan, nam een grote kunstoffentas mee en verdween voor een kwartier onder water. Om vervolgens met 10 kreeften weer boven water te komen!! Onvoorstelbaar, hij had ze gewoon met z'n handen gevangen, onze eigense kok!
.JPG)
Terwijl Jason met het eten bezig was, zagen wij opeens een heleboel pinguins, en niet veel later ca. 8 dolfijnen. Wat zijn dat toch te gekke beesten. Met de boot meezwemmen, nou spelen eigenlijk. Je zag dat ze ervan genoten. Draaien, springen, spetteren. Wat een feest om te zien. En toen nog een kolonie zeeleeuwen op de koop toe.
Bij zonsondergang gingen we voor anker en werd het diner geserveerd. De hele avond werd er gegeten, gedronken, gepraat en gelachen. Soort van vrienden voor het leven. Maar toen: met z'n achten in het vooronder. We sliepen met z'n allen op ca. 12 m2; in stapelbedden. En wonder boven wonder ging dat prima. We hadden nl. oordoppen gekregen en dat werkte voortreffelijk. Iedereen sliep uitstekend!
En bij zonsopgang natuurlijk weer paraat. Zie onderstaande foto (dan wel geen zon, maar wel rond dat tijdstip genomen.....).
.JPG)
Na een (te) uitgebreid ontbijt voeren we terug. Zagen - uiteraard - weer een groep pinguins en andere levende have. We legden tegelijkertijd met een andere boot aan. Die hadden min of meer dezelfde trip gemaakt, maar dan met 70 mensen. Geef ons maar de Tutoko!!! Zegt het voort!!!
.JPG)
Dat was 't voor nu. Een fijne dag iedereen! Wij gaan slapen. Morgen richting de Catlins, de zuidoostkuststreek.