Zaterdagochtend de 31e vertrokken we naar Wellington, de hoofstad van NZ. Het was bewolkt maar toen we hier aankwamen scheen de zon volop. We besloten de camping te nemen die het dichts bij de ferry naar het Zuidereiland ligt. Een prima keuze, want de bus naar de stad stopte hier voor de deur. (de camping zelf is niets aan, het is hartstikke druk en duur omdat veel mensen voor deze camping kiezen.
Voor in de middag vertrokken we richting stad. Een rit van zo'n 15 min. Na een koffie bij Starbucks liepen we naar HET museum van NZ: Te Papa. Het is zo'n 3 voetbalvelden groot en vertelt de verhalen van alle culturen van NZ. Het is een van de grootste nationale musea ter wereld. We hebben er erg van genoten.
Wat opviel was dat de entree gratis was en dat het heel kindvriendelijk was. Op iedere afdeling was apart iets voor kinderen geregeld die op deze manier spelenderwijs dingen leerden over andere culturen.
Wellington is een hele relaxte stad. Veel cultuur (theater, opera, dans, live-muziek enz.). Ook op straat in Courtenay Place. Artiesten op straat hadden we tot nu toe niet gezien. Een soort Leidseplein gevoel. En het was de 31e, dus Halloween! 's middags waren de kleintjes verkleed op straat en 's avonds de volwassenen. Overal werden Halloween parties georganiseerd.
We aten heerlijk bij de Japanner - maar wat gaat 't hier allemaal snel. We hadden de laatste hap van het voorgerecht nog in de mond (heerlijke sushi en sashimi), en hup daar was het hoofdgerecht. In ruim een half uur was het eten op. Een beetje ongezellig voor de zaterdagavond, dus nog even het cafe in. Iers maar weer.....
Zondag lekker uitgeslapen, ontbijten met een eitje, sapje en geroosterde boterham. Zon, blauwe lucht, goede zin!
De bus bracht ons weer naar de stad. We hebben heel wat kms gelopen en wel zo'n beetje alle highlights gezien. De varensculptuur boven het Civic Square (zie foto), Queens Wharf, Lambton Quay, Cuba Street, het oude (houten) en het nieuwe (de bijenkorf) Parlementsgebouw, de oude (erg mooi, volledig van hout!) en de nieuwe (kille) St. Pauls Cathedral en met de kabelbaan omhoog naar de Botanische tuin.
En toen weer lopend terug naar Courtenay Place voor een pint!
Wat een fijne stad. We voelden ons allebei erg op ons gemak en liepen rond alsof we er al jaren komen.
Tja, en dan gaan we het Noordereiland alweer verlaten. We hebben heel veel mooie dingen gezien, maar het hoogtepunt vinden we allebei het Tongariro National Park.
Vanavond maar een beetje bijtijds erin. De wekker staat op 6 uur.