In het Tongariro National Park stonden we op een prachtige camping in Whakapapa. Een kleine nederzetting in de bergen: een erg decadent hotel (dat er al staat sinds begin vorige eeuw), wat skilodges, een informatiecentrum en een camping. Daar hebben we de laatste 3 dagen doorgebracht. Prachtig helder en zonnig weer, heel veel frisse lucht en een eindeloze stilte.
Prachtige wandelingen gemaakt, langs watervallen en stroomversnellingen, de bergen in. Rene heeft de lange tochten alleen gemaakt: Tineke's Achillespees speelt flink op - ondanks de geweldige massages die Rene iedere ochtend geeft. Maar wandelingen van zo'n 6 km gaan redelijk goed.
Vanochtend zijn we met de skilift de hoogste (2755 m) van de drie bergen opgegaan: de Ruapehu. De lift ging tot ruim 2000 m. Daarna kon je alleen nog met de sleepliften verder omhoog. Maar.... we hadden onze ski's niet bij ons. Dus: cappucino double shot in de sneeuw. Echt genieten was 't! Het was zo ontzettend helder, hebben we in NZ nog niet eerder meegemaakt.
't Is tevens de berg die van het meeste culturele belang is voor de Maori. De legende wil dat een vogel op de top van de Ruapehu mensen heeft neergezet. Die zijn zich langzamerhand over het land gaan verspreiden, eerst langs de rivier de Wanganui naar beneden en vervolgens de breedte in....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten