woensdag 14 oktober 2009

Aboriginals

De 'romantische' gedachten die wij bij de Aboriginals (en hun leven) hadden, blijken toch echt een illusie. Er zijn zo ontzettend veel stammen, met allemaal hun eigen taal en gebruiken. Bijv. in dat gebied waar we zondag waren, de Tablelands, leven al 3 stammen. Chris, de Engelsman die we op onze Reeftrip ontmoetten, vertelde het volgende verhaal.


Hij was in het noorden, in Arnhemland, naar een Aboriginalgemeenschap geweest met een vrouw die daar 2 1/2 jaar had gewoond (en die door de Abo's werd beschouwd als een van hen). Zij vertelde dat de problemen enorm waren. Om een voorbeeld te noemen: er mocht geen alcohol worden meegebracht naar het dorp. Er was alleen light bier te koop. Waarom? De grootste medische problemen in het land zijn onder de Abo's. Alcoholisme en Diabetes.


Verder hangt iedereen de hele dag maar wat. Er is niets te doen. Geen werk. Een uitkering van 200 dollar per week (ca. 100 euro) voor huur, eten etc. maakt het onmogelijk om ooit weg te komen uit het dorp. Een ticket - waar naartoe dan ook - kost minimaal 400 dollar.
De jeugd is vooral gericht op luxe artikelen als TV en Ipod. Doet ook helemaal niets, want er is geen werk.

Arnhemland wil zelfbestuur, maar dat lijkt een slecht idee omdat de mensen niet weten hoe ze ook maar iets van de grond moeten trekken. Bijv. voor toerisme moet je communicatief en commercieel ingesteld zijn. De mensen daar praten alleen als het echt nodig is en daarmee trek je geen toeristen! De Australische regering zit erg met de Aboriginalsproblematiek in de maag. Die ze overigens zelf veroorzaakt hebben. Wat dat betreft zullen ze zich wel eens achter de oren hebben gekrabt.

Wij kregen trouwens in Tjapukai een heel ander beeld. Daar waren mannen en vrouwen erg communicatief en erop gericht om de bezoekers goed te informeren over hun geschiedenis en gebruiken. Per stam zijn er dus nogal wat verschillen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten