Wat was het een overgang van de hoge besneeuwde bergtoppen in de Doubtful Sound naar de heuvelachtige Catlins! 't Was even wennen. Ook de temperatuur trouwens, want vrijdag was het opeens 25 graden. En zaterdag 26!! 't Moet niet veel gekker worden....
We reisden in een rustig tempo over de Southern Scenic Highway. Er waren veel leuke uitstapjes te maken naar stranden met zeerobben en koningsalbatrossen en naar watervallen in het binnenland. Het waaide er erg hard, maar de wind was totaal niet koud, zodat we gewoon in T-shirt konden blijven lopen.
Rene vond de Papatowai watervallen het mooiste. Tineke de mooie stranden en baaien, maar dan vooral die van Cannibal Bay, want daar lag een hele grote zeeleeuw in het zand te rollen en te geeuwen!
Via het Otago Schiereiland gingen we naar Dunedin. Een van oorsprong Schotse stad. We zaten in de zon te lunchen op het terras toen er opeens een man met twee 'gorilla's' langskwam. Hij ging iedereen de hand schudden, behalve ons. Bleek minister president John Key te zijn. Kennelijk kon hij aan ons hoofd zien dat wij geen Kiwi's waren...
Op het schiereiland bezochten we trouwens het enige kasteel van Nieuw Zeeland: het Lanarch Castle. Mijnheer Lanarch liet dat rond 1860 bouwen voor zijn vrouw op het hoogste punt van het schiereiland. Je kon vanuit de toren aan alle kanten heuvels en water zien. Erg mooi gerestaureerd ook.
Na een overnachting op een overvolle camping in Dunedin, vertrokken we noordwaarts. Onze eerste stop was de Moeraki Boulders. Enorm grote ronde keien op een stuk strand van zo'n 50 meter. Men weet niet hoe ze daar ooit gekomen zijn. Wel dat ze 160 miljoen jaar geleden op de bodem van de oceaan ontstaan zijn.
Even verderop gingen we de binnenlanden weer in, richting Twizle en Lake Tekapo. Het was echt hartstikke warm. Na een uur hebben we de camper in de berm gezet om hemd en korte broek aan te trekken. Ongekende temperaturen voor NZ. We waren al vroeg in de middag in Twizle. Eigenlijk wilden we doorrijden naar Mount Cook, maar we zagen op de webcam in het informatiecentrum dat het daar hoosde (terwijl het in Twizle dus zo heet was).
Dus, bleven we beneden in het dorp om te genieten van het mooie weer. We hadden de grootste campeerplek tot nu toe: zeker 200 m2. En dat voor 15 euro!
Vandaag, zondag, reden we door naar Lake Tekapo, slechts een kleine 60 km. Vanaf de weg is Mount Cook zichtbaar. Maar ja, wij wisten niet precies hoe Mount Cook eruit zag. Hebben dus veel foto's gemaakt, en op een ervan zal ongetwijfeld de hoogste berg van NZ staan!!
Nu staan we op een mooie plek aan het meer van Tekapo. Vanmiddag heeft Rene Mount John 'bedwongen' (1050 m). 't Is hier zo prachtig dat we hebben besloten nog een dag te blijven. Lekker lezen en luieren, want we hebben de laatste 3 dagen flink wat kilometers gemaakt.
Tot over een paar dagen!!
Lieve groeten van Tineke en Rene
Geen opmerkingen:
Een reactie posten