Via het binnenland reden we richting Christchurch. We namen de Summit Road, de weg die over de toppen van het vulkanische Banks schiereiland loopt. Prachtige vergezichten. Toen we op het smalle deel kwamen, keken we rechts uit over de baai van Lyttleton (foto links) en aan de andere kant over de Southshores van Christchurch (foto rechts).
Dat was een superplek voor een uitsmijter! Zelf maken natuurlijk, want ook hier is geen horeca. Op de hele route zijn we 1x een uitspanning tegengekomen.
Via Mount Pleasant daalden we af naar Christchurch, waar we eerst langs het station gingen om kaartjes voor de volgende dag te kopen voor de TransAlpine. De treinreis van oost naar west, dwars door de NZ Alpen.
We troffen - gelukkig - een camping op loopafstand van het station, dus boekten we gelijk voor 2 nachten. Het vooruitzicht om 's ochtends vroeg de halve stad door te moeten met de camper om de trein te halen, trok ons niet echt aan. 't Was een 'rare' camping. Veel van die kleine hutjes, waar alleen een bed instaat, worden bewoond door werkelozen uit het binnenland die hier proberen een baan te vinden. 't Is voor hun de goedkoopste manier. Voor een paar euro een bed, koken in de centrale keuken en gebruik van douche en toilet.
Er stonden maar 5 of 6 campers. Allemaal van mensen die ook de treinreis gingen maken (gokten we).
Vrijdag was de treinreis. 't Was mooi, maar we merkten dat we al zo verwend zijn met al die prachtige bergen & vergezichten die we in het westen troffen - dat het toch een beetje tegenviel. De reis duurde de hele dag: in Greymouth aan de westkust, was een uur 'lunchpauze' dus even het stadje is, iets eten en weer de trein in. (van 8 tot 18 uur). We lazen veel die dag......
Vrijdagavond kookten we voor het laatst ons eigen eten. Alle spullen die we over hadden, hebben we achtergelaten in de keuken, met een briefje erbij 'voor wie het wil'. Binnen no time waren ze meegenomen, we denken door de werkelozen. Een betere bestemming dan de prullenbak!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten