Vandaag - zondag - is onze laatste dag in NZ. Een beetje melancholiek, maar ook wel weer fijn om naar huis te gaan.
We begonnen de dag met een zeer uitgebreid (engels) ontbijt en lieten ons vervolgens met de hotelshuttle naar het centrum brengen - de lange zwerftocht van gisteren zat ons nog in de benen..... De bus zette ons af op Cathedral Square, dus na een koffie bij de Starbucks, bezochten we als eerste de kathedraal.
Een mooie oude Angelicaanse kerk, waar we allebei een kaarsje brandden. De eerste kerk trouwens waar dat kon. Alle andere kerken die we bezochten waren sober, Angelicaans of Presbeterian. De katholieke uitbundigheid kennen ze hier niet.
De oude gebouwen dateren hier allemaal zo'n beetje uit dezelfde tijd, de tweede helft van de 19e eeuw. Echt die oude Engelse architectuur. We maakten een mooie wandeling langs de Avon, de rivier die door het centrum van Christchurch kronkelt.
En begaven ons richting Canterbury Museum. Want dat hadden we nog tegoed!
Eerst nog een hapje eten op een terras en toen ons laatste culturele uitstapje. En echt, alweer een prachtig museum. Maori-geschiedenis, geologie, engelse historie in NZ, birdlife, alles was er.
En, wat heel grappig was ('t zou zo in Man bijt Hond kunnen): het Paua huis. Paua is de beroemde schelp die hier veel voorkomt. Er was een echtpaar in Bluff, in het zuiden, dat er helemaal weg van was. Zij bekleedden hun hele huis ermee en ontvingen door
de jaren heen tienduizenden bezoekers om 't te bekijken. Ze overleden resp. in 2000 en 2001 (de man werd 97 jaar, de vrouw was iets jonger toen ze overleed). De woonkamer van dit echtpaar Fred en Myrthle werd integraal overgebracht naar het museum. Zo kitsch, maar zo geweldig! We zagen nl. eerst een film van tien minuten, waarin het echtpaar door de jaren heen te zien was. Zo toegewijd, echt prachtig om te zien! En ze zijn superoud geworden met hun passie. Wereldberoemd in eigen land. Zij werden gevraagd voor allerlei reclamespots bijvoorbeeld.
Tja, en dan de kerst. Echt alles is kerst hier. In alle cafe's en winkels hoor je kerstmuziek. De straatverlichting, kerstbomen; je kan er niet omheen. Zelfs de tram is versierd.
't Zal in Nederland even wennen zijn dat eerst Sinterklaas nog komt.....
Voor de laatste keer dit jaar (??!) aten we op het terras. Gegrilde scampi's met een heerlijke sauvignon blanc! De NZ wijn is niet goedkoop, maar wel erg lekker. Deze was zo lekker dat we een extra fles kochten en meenamen naar onze kamer waar we nu resp. aan het pakken zijn en de weblog bijwerken.....
Wij hebben een heerlijke reis (gehad) en hopen dat jullie een beetje hebben kunnen meegenieten!!
Morgenochtend beginnen we aan onze - lange - terugreis.
Tot binnenkort!!
Liefs van Tineke en Rene.
Tineke en René,
BeantwoordenVerwijderenHartelijk dank voor jullie prachtige reisverhalen. Ik heb er van genoten.
Een goede terugreis
Herman