vrijdag 16 oktober 2009

In Nieuw Zeeland !!

De reis naar Nieuw Zeeland liep niet geheel voorspoedig…. Cairns – Brisbane geen probleem. Maar toen we in B. aankwamen, begon het heel donker en dreigend te worden. Iedereen blij: zou het dan toch eindelijk gaan regenen?? Nauwelijks dus. Maar wel een ontzettend zware storm waardoor we ruim 3 uur later vertrokken dan gepland en middenin de nacht in Auckland aankwamen. Maakte allemaal niet uit: in zo’n grote stad gaat alles 24 uur per dag door. Een flesje wijn uit de – zo bleek achteraf – peperdure minibar, en slapen. Na 1 ½ uur weer wakker van een telefoontje uit Nederland. Tja, er is toch echt een tijdsverschil van 11 uur!!


Een beetje nerveus vertrokken we ’s ochtends met een taxi richting Apollo om onze camper op te halen. En het IS me een bus!! Veel groter dan we gereserveerd hadden. De pedalen hangen 20 cm boven de vloer; een pook van 75 cm; een totale lengte van meer dan 2x de Picasso. Even wennen dus. Ja, en dan nog links rijden ook. Maar: het gaat prima!


De eerste bestemming is Bay of Islands, ten noorden van Auckland, aan de oostkust. Een historisch gebied: de prachtige baai waar veel strijden zijn gevochten, maar ook Waitangi waar ook op 6 februari 1840 het verdrag tussen de Maori en de Britten werd ondertekend. Het was apart om op zo’n belangrijke plek uit de geschiedenis te zijn. Ieder jaar nog komen op de 6e februari alle Maori stamhoofden daar bijeen om het ontstaan van de natie te vieren. Dan gaat ook de grote kano te water (35 m lang en geschikt voor 120 roeiers).

De Britse missionarissen hebben in Nieuw Zeeland veel goed werk verricht. De Maori nemen echt deel aan de samenleving, in tegenstelling tot grote groepen Aboriginals. Later meer over de Maori.

Na 2 nachten op een mooie plek aan het water (plus 3 poezen en 2 tamme eenden) vertrokken we richting westkust. Prachtige landschappen!



De camping die we hadden uitgezocht was helemaal niks. Dus op zoek naar een andere.
We vonden er 1 die niet in de campinggids stond: Muriwai Beach. Prachtig park aan de voet van de duinen. In 2 min. zaten we met een drankje op het strand. Wat een perfecte plek!! Dus, voor iedereen die nog van plan is om naar Nieuw Zeeland te gaan: ga naar Muriwai Beach!! Vanuit de camper – we stonden een beetje op de heuvel - zagen we de blauwe zee en de golven met witte koppen. En veel vogels. Jammer genoeg zijn we geen van tweeen birdwatchers, maar er schijnen daar 38 verschillende soorten te zitten.

Na een korte stop in Auckland zijn we op onze derde camping aangekomen. In Miranda Springs (ten zuidoosten van Auckland) zijn hete bronnen, waar we net met onze billen in hebben gehangen. Lekker, maar wel veel mensen. We hebben dus besloten morgen weer verder te gaan.
De campings zijn qua faciliteiten allemaal (tot nu toe) hetzelfde. Toiletten, douches, wasruimten, TV kamer en een grote kookruimte waar iedereen z’n eigen eten kan koken en kan afwassen. Daar vindt ook het sociale leven plaats. Iedereen is erg geinteresseerd in elkaar. Tot op zekere hoogte dan. Waar kom je vandaan, waar ga je naar toe, heb je nog tips. Maar het contact maken gaat erg gemakkelijk. We treffen vooral ook veel Nieuw Zeelanders die in eigen land op vakantie zijn. Vriendelijk, rustig en erg attent!

Tot de volgende keer. Goed weekend allemaal!!
Enne, reacties zijn welkom!












PS We hebben mooie foto's, maar deze muntcomputer heeft geen USB drive. We plaatsen ze zodra 't weer mogelijk is.













2 opmerkingen:

  1. Dag René en Tineke,

    Jullie verhalen worden in ieder geval zeker gelezen door meerdere collega's.
    En iedereen vindt het mooie verhalen, maar iedereen heeft denk ik iets van: zat ik daar maar in Muriwai Beach in plaats van hier in het gemeentehuis in Hattem. Dat dek ik tenminste. Alhoewel de koffie hier erg lekker is, en dat is daarginds maar afwachten natuurlijk.

    Een goede reis verder toegewenst natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Rene en Tineke,
    Eindelijk heb ik jullie verhalen kunnen lezen. Fantastische avonturen beleven jullie.
    Mooie foto's.
    Geniet ervan.

    Groeten Yvonne en Rne

    BeantwoordenVerwijderen