Opnieuw vonden we een prachtige plek, dit keer weer aan de andere kant van het Noordereiland aan de Pacific Ocean, in Hahei. Toch geweldig dat je vanuit je bed over de oceaan kijkt??!! Dit keer geen poezen maar merels die te pas en te onpas de camper binnenwipten. Gezellig al die tamme beesten! Althans dat vindt Tineke...
In de buurt van Hahei zijn de Hot Water Beaches. Bij eb graven in het zand en er borrelt heet water omhoog. Heel apart! Je moet echt uitkijken wil je jezelf niet branden.
En 5 km de andere kant op is de Cathedral Cove. Een grot waar je bij eb in kan lopen en die een gebogen vorm heeft. Een wandeling over het spierwitte strand, drie heuvels over en je bent er!
En weer door naar onze volgende bestemming: Rotorua. Een stadje in het centrale deel van het Noordereiland, gelegen aan een meer. En natuurlijk vonden wij weer een mooie plek. De achterkant van de camper staat 20 cm van het water! En weer andere huisdieren: zwarte zwanen. Ze eten bijna uit je hand. Tot op 10 cm, dan geven ze het op, hoe lang je ook volhoudt.
We bezochten de Mitai, een Maoristam die hier in de buurt woont. Hangi gegeten: dat is de traditionele manier van koken van de Maori. Het eten wordt op een voor ons wel heel vreemde manier bereidt: in een aarden oven (in de grond dus) waarbij groenten en vlees op hete stenen worden gaargestoofd.
Zij vertelden over hun cultuur, zongen liederen en dansten.
Je hebt zoiets vast wel eens op TV gezien. Bijv. gastvrijheid: Uit alle gasten (NB 17 nationaliteiten) werd een chief aangewezen. De Maori krijger doet alsof hij diegene aanvalt en legt als uitdaging een tak voor de gekozen chief neer. Die pakt de tak op om te laten zien dat het om een vriendschappelijk bezoek gaat. En zo werden nog meer rituelen getoond.
De mannen dansten uiteraard ook de Haka: een oorlogsdans waarbij men elkaar uitdaagt door de tong uit te steken.
Dag Tineke en René,
BeantwoordenVerwijderenHet ziet er allemaal fantastisch uit.
Mooi dat we jullie reis op deze manier zo kunnen volgen.
Als "amateur-weerkundulogen" zijn Ellard en ondergetekende wel benieuwd naar het weer/
temperatuur in Nieuw-Zeeland.
Er zal wel veel verschil zijn met Australie.
In Hattem gaat het gewone leven voort.
Op 1 oktober heb ik mijn 40-jarig dienstjubileum gevierd, koffie en koek met de collega's.
Verder hebben we de verjaardag van je naaste collega Eric op 19 oktober uitbundig gevierd.
Het is deze week herftvakantie in Nederland, dus heel rustig in het gemeentehuis.
Tineke en René nog veel plezier de komende dagen/weken en we wachten met spanning op het volgende verslag.
De hartelijke groeten van Matje en Wim
P.S.: René je baard groeit goed. Als je straks in weer terug bent kun je mooi voor Sinterklaas spelen.
Lieve Tineke en Rene,
BeantwoordenVerwijderenWat doen en beleven jullie veel! Je bent nog maar 3 weken onderweg, maar door alle mooie en vooral vele verhalen lijkt het wel het wel 2 maanden.
Jullie genieten van de reis en ik geniet van de verhalen.
Groetjes, Jeanni
Hoi Tineke en Rene
BeantwoordenVerwijderenWat een belevenissen al, geweldige natuur en prachtige foto´s. Wat een vrij leven hebben jullie daar, om jaloers op te worden. Zijn er meer Nederlanders met een Camper op stap!.Wat mooi om jullie zo te kunnen volgen.Heel veel moois nog toegewenst en veel genieten!!Lieve groeten Alien.
Hoi Rene en Tineke,
BeantwoordenVerwijderenAl eerder een reactie geplaats maar deze kan ik niet terugvinden. Nog maar eens proberen. Het lijkt me een supervakantie waarbij alle andere in de schaduw lijken te staan. Leuke belevenissen en allemaal erg spannend. Overigens die baard moet je maar afscheren, dat wordt volgens mij niets. Maar even niet scheren is ook wel fijn. Jammer overigens dat het great berrier rif niet mooier was dan de Rode Zee. Letten jullie een beetje op jezelf.
Groet,
Carl