zaterdag 31 oktober 2009

Wellington

Twee nachten brachten we door aan Otaki Beach. We hebben daar heerlijke strandwandelingen gemaakt, maar zijn ook heel erg nat geregend. Het was de eerste camping waar ook een bar/restaurant bij was en nog supergezellig ook! Een grote openhaard, kaarsjes enz. Van oorsprong Schots, dus veel Engelse en Ierse bieren van de tap. Beide avonden hebben we daar vertoefd, dat is es wat anders dan in de camper.
Zaterdagochtend de 31e vertrokken we naar Wellington, de hoofstad van NZ. Het was bewolkt maar toen we hier aankwamen scheen de zon volop. We besloten de camping te nemen die het dichts bij de ferry naar het Zuidereiland ligt. Een prima keuze, want de bus naar de stad stopte hier voor de deur. (de camping zelf is niets aan, het is hartstikke druk en duur omdat veel mensen voor deze camping kiezen.
Voor in de middag vertrokken we richting stad. Een rit van zo'n 15 min. Na een koffie bij Starbucks liepen we naar HET museum van NZ: Te Papa. Het is zo'n 3 voetbalvelden groot en vertelt de verhalen van alle culturen van NZ. Het is een van de grootste nationale musea ter wereld. We hebben er erg van genoten.
Wat opviel was dat de entree gratis was en dat het heel kindvriendelijk was. Op iedere afdeling was apart iets voor kinderen geregeld die op deze manier spelenderwijs dingen leerden over andere culturen.
Wellington is een hele relaxte stad. Veel cultuur (theater, opera, dans, live-muziek enz.). Ook op straat in Courtenay Place. Artiesten op straat hadden we tot nu toe niet gezien. Een soort Leidseplein gevoel. En het was de 31e, dus Halloween! 's middags waren de kleintjes verkleed op straat en 's avonds de volwassenen. Overal werden Halloween parties georganiseerd.
We aten heerlijk bij de Japanner - maar wat gaat 't hier allemaal snel. We hadden de laatste hap van het voorgerecht nog in de mond (heerlijke sushi en sashimi), en hup daar was het hoofdgerecht. In ruim een half uur was het eten op. Een beetje ongezellig voor de zaterdagavond, dus nog even het cafe in. Iers maar weer.....
Zondag lekker uitgeslapen, ontbijten met een eitje, sapje en geroosterde boterham. Zon, blauwe lucht, goede zin!
De bus bracht ons weer naar de stad. We hebben heel wat kms gelopen en wel zo'n beetje alle highlights gezien. De varensculptuur boven het Civic Square (zie foto), Queens Wharf, Lambton Quay, Cuba Street, het oude (houten) en het nieuwe (de bijenkorf) Parlementsgebouw, de oude (erg mooi, volledig van hout!) en de nieuwe (kille) St. Pauls Cathedral en met de kabelbaan omhoog naar de Botanische tuin.
En toen weer lopend terug naar Courtenay Place voor een pint!
Wat een fijne stad. We voelden ons allebei erg op ons gemak en liepen rond alsof we er al jaren komen.
Tja, en dan gaan we het Noordereiland alweer verlaten. We hebben heel veel mooie dingen gezien, maar het hoogtepunt vinden we allebei het Tongariro National Park.
Vanavond maar een beetje bijtijds erin. De wekker staat op 6 uur.

4 opmerkingen:

  1. Hoi René en Tineke,


    Jullie blog is erg mooi, het lijkt erop dat het supervakantie is.
    Maar je bent misschien erg benieuwd naar onze dag zeevissen afgelopen vrijdag.
    Dat verliep prima, was gezellig, en er is ook het een en ander gevangen.
    De uitsmijter en broodje bal waren erg lekker.
    Het weer was droog maar wel koud.
    Ik denk dus dat het maar goed is dat je voor Nieuw Zeeland hebt gekozen in plaats van het zeevissen van de pv van de gemeente Hattem.


    Veel plezier verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Tineke en René
    Dat is genieten zeg !!
    Leuk dat wij het ook een beetje mogen meebeleven via jullie verhalen en prachtige foto's.
    Groeten vanuit Hattem waar het nu echt herfst is.
    Wim G.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Tineke Rene,
    We zien dat jullie een mooie reis hebben met afwisselende natuur landschappen en mooi weer
    Hier in Vorden is ook alles goed
    Je moeder is dagelijks druk met bladharken.
    Groeten, Anja en Harry Lenselink

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Tineke en Rene,

    verdorie , jullie zijn al weer op het zuidereiland. We lopen enorm achter. De foto's komen bekend voor. We hebben veel van dezelfde plekken bezocht, maar dat kan ook haast niet anders in NZ. Maar wat ziet het er allemaal prachtig uit en jullie zijn ook wel in een geweldig mooie tijd van het jaar.We zijn benieuwd naar jullie reisbelevenissen in het zuiden !!
    groetend

    anja en marian

    BeantwoordenVerwijderen